Vertelde ik jullie al dat ik een veellezertje ben?  Om maar te zeggen: toen ik zestien jaar geleden in Mortsel kwam wonen, was de ligging van de bibliotheek ten opzichte van mijn toekomstige thuisje niet onbelangrijk.  Ik weet het: je hebt mensen die al hun boeken liefst kopen en uitstallen in prachtig gevulde boekenkasten.  Dat heeft zijn charme, ongetwijfeld.  Maar ik ben zo niet: ik hoef niet per se te hebben wat ik gelezen heb.  Mijn boekenverzameling is dan ook heel bescheiden.  De bibliotheek mijn boekenkast.
Elke avond lees ik een stukje verder in de roman van dat moment, die ik uitkoos op wat me in mijn zoektocht in de bibliotheek op het eerste zicht aanspreekt.  Ik ga zonder doel, laat me verrassen.  Ben ik zieker, dan wordt het al eens chicklit of romantische negentiende eeuwse verhalen. Gaat het beter met me, dan kan mij brein “moeilijkere” boeken aan.

Op een van mijn dwaaltochten door de bibliotheek was ik op zoek naar feelgood lectuur: ik beleef een zware periode met mijn gezondheid, dus een beetje vrolijkheid kan maar deugd doen.  Heel toevallig viel mijn oog op een mooie glimlach van vrolijke blondie Cameron Diaz.  Ik nam het boek, “The body book” vast en nam het mee.  Is het immers niet heerlijk een beetje mee te kunnen kijken in het hoofd van een beroemde actrice: mijn nieuwsgierigheid tesamen met de aantrekkelijke foto van ons Cameron in een witte body haalden me over de streep.

Al bij het eerste bladeren door het boek valt op dat het net zo toegankelijk is als de foto op de voorkaft belooft.  Het is geschreven in een stijl alsof la Cameron je rechtstreeks aanspreekt en is verdeeld in drie delen en hoofdstukken.  Dat maakt dat je -als je dat zou willen- net zo goed een aantal delen kan overslaan en dadelijk kan opzoeken wat jou interesseert.  Dat maakt het tot een handig werkboek waar je na een eerste keer lezen ook nadien nog in gaat kijken.  Beschouw het als een soort kookboek, maar dan over “the body”.

De drie delen zijn: voeding, beweging en geest.  Cameron ging praten met deskundigen elk in hun eigen vakgebied en vertelt op een eenvoudige manier hoe bv onze hormonen zich verhouden, hoe onze spijsvertering werkt, over onze spieren, onze geslachtsorganen enz.  Dat vormt de basis van waaruit ze tips geeft om gezond te leven.  Ze gaat hierbij uit van een lichaam zonder ziekte.  Ze vertrekt ook vanuit een Amerikaanse visie, waar haar zorg uitgaat naar de obesitasproblematiek die daar net wat erger is dan bij ons.  Maar toch kan je ook als niet zo gezond persoon geboeid worden door de uitleg.  En je kan niet anders dan vrolijk worden van lachende Cameron.
Wel valt me op dat ze heel erg goed voor zichzelf wil zorgen en dat dat een fulltime job is.  Ik zie haar al s’ochtends in de badkamer voor het tandenpoetsen haar liter water binnenklokken terwijl ze op en neer hupst.  En als ik lees dat ze op de filmset van camper tot camper spurt, word ik al een beetje moe.  Best confronterend, haar trainingshoofdstuk.  Wat mijn verzwakte lichaam dus NIET kan, lees ik daar, ipv wat het wel kan.  Slik.  Maar hey, ieder kan eruit halen wat hij/zij wil.

Het laatste deel gaat meer over motivatie en discipline. Verantwoordelijkheid voor je eigen lichaam.  Gecombineerd met mildheid.  Net wat een chronisch ziek persoon ook nodig heeft.  De kracht om ervoor te blijven gaan, no matter what.  De discipline om dag na dag extra goed te zorgen voor dat kwetsbare lijfje.  De verantwoordelijkheid opnemen om in het dagelijkse leven bewust ermee om te gaan, zonder dit af te schuiven op een ander.  Met veel steun van anderen, dat wel, maar in the end sta je zelf aan het stuur.  Tenslotte de broodnodige mildheid tegenover jezelf in de wetenschap dat als het een keertje (of meer dan een keertje) niet lukt, je wel je best doet.  Dat dat voldoende is.  En dat je er mag zijn no matter what.  Als dat het enige is wat je haalt uit dit boek, wow, dan is het de moeite waard geweest om dit te lezen.  Want gezond of ziek: is het niet een wonder, dat mensenlichaam?

…En die gedachten allemaal dankzij ons lachende Cameron in een zwarte of witte body…

Wil jij het boek kopen? Klik dan nu hier!

12620726_10208413513240004_1367181393_o