HealthMindset

18 tips om mentaal sterk te worden

tips

Als je ziek bent is je leven net een achtbaan, van hoge bergen naar diepe dalen. Dit vergt mentaal onwijs veel van je. Veel vrienden zeggen vaak dat ze het altijd zo knap vinden dat ik me altijd staande houd. Natuurlijk heb ik ook mijn huil momentjes, meestal als ik onder de douche sta of als iedereen slaapt zodat niemand me hoort maar ze hebben wel degelijk gelijk. Dit komt omdat ik een tijd flink depressief geweest ben, ik vond het verschrikkelijk dat ik van een positief mens naar een onder de dekens gekropen muisje geworden was. Door wekelijks therapie te volgen bij de psycholoog ben ik er weer bovenop gekomen. Hoe ik dat doe? Hier een aantal tips van mensen die mentaal sterk zijn!

tips

 

Tips

  1.  Laat dingen los.  Probeer jezelf niet zielig je voelen, want dan kom je niet uit je dip.
  2. Houd controle over je leven. Zorg dat je verleden/mensen in je omgeving/je ziekte niet de overhand hebben.
  3. Omarm positiviteit. Zoek vrienden die positief zijn, die werken aan succes in plaats van mensen die negatief zijn, dan wordt jij het vanzelf  ook!
  4. Blijf vrolijk. Hoe moeilijk het is, waardeer de kleine dingen in het leven.
  5. Zorg dat je eerlijk bent. Dit is er een waar ik nog steeds moeite mee heb, het is zo makkelijk om te zeggen dat alles goed gaat, ook al voel je je van binnen verschrikkelijk. Je wilt niet iedereen lastig vallen met jou problemen.
  6. Neem risico’s. Weeg de voor en tegen punten tegen elkaar af en onderneem iets, hoe klein het maar is.
  7. Zorg dat je al je energie steekt in het heden en niet in het verleden. Natuurlijk mis je degene die je vroeger was, je alles kon doen wat je maar wilde, maar probeer niet alleen daar mee bezig te zijn. Werk aan de toekomst, wie wil je dan zijn? Wat wil je bereiken?
  8. Accepteer je verleden. Iedereen heeft fouten gemaakt, accepteer ze en maak ze niet nog een keer.
  9. Wees oprecht blij voor iemand die succes heeft behaald. Zodra jij je omgeeft met mensen die werken aan hun toekomst, die succesvol willen zijn op hun manier ga je op die energie meeliften, gun ieder zijn succes en werk ondertussen hard aan jou eigen succes!
  10. Ben bereidwillig om te falen. Succes behaal je niet in je comfortzone, je zult er voor moeten werken!
  11. Zorg dat je gelukkig bent met jezelf. Als jij niet van jezelf houd, hoe kan je dan van iemand anders houden?
  12. Ben bereid om alles te geven, niemand is je iets verschuldigd. Vaak hoor je “maar die heeft dit gedaan” en weet ik hoeveel excuusjes.. NEE! Jij moet alles geven om beter te worden, succes te behalen in je herstel.
  13. Verwacht niet meteen resultaat. Het kost tijd. ik begon met 1 minuut lopen, na een jaar was ik op 45 minuten. Maar ik wist dat ik uit de rolstoel zou komen!
  14. Blijf overtuigt dat het gaat werken.  Ook al duurt het een maand, een jaar of misschien wel 5!
  15. Zorg dat je alleen positieve gedachtes hebt in plaats van veel negatieve. Als jij positief gaat denken dan straal je ook positiviteit uit. Het kost ongeveer 20 dagen om een mindset om te zetten.
  16. Denk productief. Probeer een planning te maken voor wanneer je wat gaat doen.
  17. Het is oke om je soms niet goed te voelen.  Kruip hierdoor niet helemaal terug in je schelp, iedereen heeft wel is een slechte dag.
  18. Reflecteer over jezelf! Doe dit elke dag, wees eerlijk tegen jezelf, wat heb je beter gedaan en wat kan je volgende keer anders doen? Al is het maar 2 minuten. Tip: je kan een klein boekje bijhouden.
Ik hoop dat jullie iets aan deze tips hebben, wil je meer mindset blogs lezen klik dan hier.

Stéphanie Juliana-Harmsen
Always on fleek, vrouw van Esli, mama van Zayne én oprichtster van Justliveblog.nl. Een echte powervrouw waar we trots op zijn! Stephanie heeft JLB in 2015 opgericht en uitgebouwd tot een prachtig platform. In haar blogs kun je lezen over make-up, mindset, fashion, health en last but not least: haar leven als moeder.

1 reactie

  1. Mentaal sterke mensen geven anderen niet de kracht of macht om hen minderwaardig of slecht te laten voelen. Ze begrijpen dat zij grip hebben op hun eigen daden en emoties. Ze beseffen dat hun kracht ligt in de manier waarop zij reageren op omstandigheden en andere mensen.

Laat een reactie achter