Maruschka schreef onlangs de eerste blog over haar rolstoelvakantie, lees die hier.

Rolstoel vakantie

De eerste twee dagen van onze vakantie hebben we voornamelijk in en bij het zwembad doorgebracht. Naast het zwembad zijn een aantal ligbedden en Balinese bedden gereserveerd voor mensen in een rolstoel. Ik reed met mijn rolstoel naar de luie trap van het zwembad en met behulp van mijn vriend “liep” ik dan het zwembad in. In het water voel ik mij heerlijk. Dit is voor mij de enige plek waar ik kan lopen, staan, zwemmen en vooral eindelijk vrij ben van mijn rolstoel. Thuis zwem ik twee keer in de week een half uur maar hier kon ik lekker de hele dag in het water doorbrengen. Het is ook zo fijn om weer naast mijn vriend te kunnen staan op de hoogte die ik altijd bij hem gewend was. Vóór al deze blijdschap moest ik wel even door een zure appel heen bijten. Ik ben heel mijn leven een maatje 36/38 geweest en sinds ik in een rolstoel zit en zoveel medicijnen slik ben ik zeker 12 kilo aangekomen. Zo had ik ook voor het eerst een badpak aan in plaats van een vrolijke bikini waarin je buik zo lekker bruin word. In het hotel verbleven een beetje jetset typetjes en veel stelletjes. Het merendeel van de vrouwen liep in hun stringbikini maatje 34 rond waardoor ik me erg geïntimideerd voelde. Nou moet ik toegeven dat ik wel ergere dingen heb meegemaakt dan met een paar kilootjes te veel het zwembad ingaan. Na de eerste dag had ik er ook veel minder moeite mee. Ook trok het halve meter lange litteken op mijn bovenbeen erg veel bekijks. De mensen waren gelukkig wel beleefd genoeg om weg te kijken wanneer ik door had dat ze naar mijn been staarde.

rolstoelvakantie

Santa Cruz & Too Faced make-up!

Op dag drie hebben mijn vriend en ik een auto gehuurd en zijn we naar de hoofdstad Santa Cruz gereden. Ik heb het namelijk al maanden over een bepaalde mascara die niet in Nederland te koop is, ook niet online, en mijn vriend had een warenhuis gevonden in Santa Cruz die deze wel verkocht. Nu moet ik het mijn vriend nageven dat hij erg veel geduld heeft gehad want uiteindelijk heb ik minstens twee uur op de make-up afdeling van El Corte Inglés doorgebracht. Dit is denk ik het beste te vergelijken met de Bijenkorf. Met de felbegeerde “Better than seks” mascara en highlighter van Too Faced in mijn zak zijn we in het restaurant gaan lunchen. Na de lunch zijn we het centrum van Santa Cruz ingegaan welke helaas niet zo toegankelijk is. Alle winkels en restaurantjes hebben twee of meer treden voor je naar binnen kunt gaan. We hebben uiteindelijk dan ook besloten om eerder terug te gaan naar het hotel om daar nog even te zwemmen. Boven op het dak van het hotel is een cocktailbar, een bubbelbad en een infinity pool. De cocktailbar heeft erg lekkere cocktails en we hebben een aantal keren na het avond eten nog een lekkere fresa colada gedronken. Wat ook erg prettig is bij dit hotel is dat er overal mindervaliden toiletten zijn. Wat niet op de website stond vermeld is dat om bij de infinity pool en het bubbelbad te komen je eerst een trappetje op moet. Nu heb ik het geluk dat ik met erg veel moeite en hulp nog wel kleine stukjes trap kan lopen en mijn vriend mijn rolstoel achter mij aan kan tillen maar de meeste mensen met een dwarslaesie kunnen dit niet. Toen ik iemand hier op aan sprak werd er gezegd dat het personeel deze personen graag met rolstoel en al naar boven wilden tillen. Ik ben hier zelf geen fan van omdat je dan afhankelijk bent van andere mensen om ook weer beneden te komen.

Zwembad & strand

Dag 4 en 5 hebben we dus bij het gewone zwembad beneden doorgebracht. Het animatieteam organiseerde dagelijks leuke activiteiten bij en om het zwembad. Ik heb mee gedaan aan aqua-aerobics, salsadansen en een volleybaltoernooi. Het volleybaltoernooi was wel één van mijn leukste momenten deze vakantie. Op de pijn in mijn linker ellenboog na was ik even de ellende vergeten en voelde ik me weer even mijn oude zelf. Op dag 6 zijn we na het ontbijt naar het strand gegaan. In Tenerife hebben ze zelfs op het strand aparte bedden gereserveerd voor mensen in een rolstoel. Deze bedden staan op houten vlonders zodat je makkelijk met je rolstoel het strand op kan. Ook voor de mensen in een elektrische rolstoel die geen transfer naar een ligbed kunnen maken maar die in hun rolstoel blijven zitten, hebben ze een tent op houten vlonders staan zodat zij in de schaduw kunnen zitten. Vanaf 11.00 was er voor mij ook de mogelijkheid om met een speciale strandrolstoel de zee in te gaan. Ze hebben een team van mensen klaar staan die speciaal zijn ingehuurd om mensen die niet kunnen lopen de zee in te rijden met deze strandrolstoel, hen vast te houden in het water (indien gewenst) en hen na het zwemmen af te spoelen en weer terug naar hun ligbed te rijden. Wat dat betreft zijn de voorzieningen hier echt ideaal mocht je rolstoelafhankelijk zijn.

El Teide

Na het zwemmen zijn we terug gegaan naar het hotel om ons om te kleden voor het volgende avontuur: de vulkaan El Teide. Er zijn voldoende excursies mogelijk naar deze vulkaan maar wij hebben er voor gekozen om zelf een auto te huren. De weg er naar toe alleen al is een feest om naar te kijken. Het landschap op Tenerife is zo divers en hoe dichter bij de vulkaan en het Parque Nacional del Teide, hoe meer je de vulkanische elementen terug ziet. Onderweg worden door middel van borden aangegeven waar je kunt parkeren om foto’s te maken en zelfs welke restaurants een mindervalidetoilet hebben. We hebben onderweg geluncht en zijn de botanische tuin door geweest. Deze is echt moeilijk te rijden met een rolstoel dus heeft mijn vriend mij geduwd. Aan het einde van de middag zijn we terug gereden en hebben we voor het diner nog even in het zwembad gezwommen.

Hard Rock café

Op de laatste dag hebben we overdag bij het zwembad gelegen en zijn we ’s avond de boulevard over geweest. We hebben ervoor gekozen om deze avond niet bij het hotel te eten maar uit eten te gaan. Tenerife heeft het grootste of één van de grootste Hard Rock Cafés ter wereld en wij hebben hier gegeten. We zijn begonnen met witte sangria en een groot bord met nachos. Daarna heb ik een, hoe kan het ook anders, hamburger gegeten en mijn vriend een mixed grill van spare ribs, pulled pork en een chickenwing. Hierbij kregen we speciale frites met kaas en frites met chili. Als dessert besloten we om samen een warme brownie met vanille ijs te delen. Deze kregen we alleen echt niet op omdat alle porties veel te groot waren voor ons. Na het eten zijn we terug gegaan naar het hotel om onze koffers in te pakken.

Laatste dag

De volgende dag hadden we nog een halve dag voor we door onze taxi zouden worden opgehaald bij het hotel. Het hotel bood de mogelijkheid om na het uitchecken onze koffers te bewaren zodat we nog konden zwemmen. Daarnaast hebben zij speciale kamers waar de gasten kunnen douchen en omkleden voor ze naar het vliegveld gaan. Voor mij hebben ze in deze kamer op een afgesproken tijdstip een douche stoel neer gezet. Op het vliegveld Sur in Tenerife was het echt mega druk. Weer werden wij geholpen door het speciale team en als eerste in het vliegtuig gereden. Nog voor het vliegtuig opsteeg lag ik volgens mij al te slapen en om 01.00 ’s nachts landen we op Schiphol. Hier werden we opgehaald en voor ik het door had waren we al weer thuis en was onze vakantie toch echt afgelopen.